Menü Bezárás

1. Kapcsolt felek és ügyletek azonosítása

  • Térképezze fel az összes kapcsolt vállalkozását és azokkal folytatott gazdasági tranzakciókat.

  • Frissítse a kapcsolatokra vonatkozó belső nyilvántartásokat, organigramokat, szerződéseket.

  • Jelölje meg azokat az ügyleteket, amelyek elérik az évi 100 millió forintos értékhatárt – ezekhez kötelező transzferár nyilvántartást készíteni, kivéve ha valamilyen mentesség vonatkozik rájuk.

2. Az üzleti szempontból kulcsfontosságú ügyletek kiemelése

  • Ilyenek lehetnek például kizárólagos beszerzések az anyavállalattól, kizárólagos gyártás annak részére, jelentős kölcsönügyletek vagy management díjak.

  • Ne feledje: még az értékhatár alatti tranzakcióknak is meg kell felelniük a szokásos piaci ár elvének – érdemes ezekre is feljegyzést készíteni.

3. Funkcionális elemzés – a dokumentáció lelke

  • Alaposan elemezze a kapcsolt felek funkcióit, erőforrásait és viselt kockázatait.

  • A dokumentációban világosan kell szerepelnie annak, hogy a felek milyen szerepet töltenek be, és ennek megfelelően milyen jövedelmezőség indokolt számukra.

  • Az elemzést minden résztvevő félre külön-külön is el kell végezni.


Mi jellemzi a jó transzferár dokumentációt?

Egy megfelelő minőségű dokumentáció:

  • pontos és tényszerű,

  • a kapcsolt ügylet minden körülményét figyelembe veszi,

  • a vállalkozás valós működését tükrözi,

  • részletes, de célzott – a minőséget a mennyiség elé helyezi.

4. Benchmarkok kiválasztása – nem mindegy, mit mivel hasonlítunk össze

  • A megfelelő összehasonlító adatok (benchmarkok) kiválasztása kulcsfontosságú a transzferárak piaci voltának igazolásához.

  • A kiválasztott vállalatok és időszakok hasonlítsanak a tényleges piaci helyzetre, és tükrözzék a vizsgált vállalkozás profilját.

  • A benchmarkokat évente frissíteni kell, háromévente pedig új elemzést kell készíteni.


Gyakorlati tanácsok: kockázatkezelés és rugalmasság

Veszteséges működés? Dokumentálni kell az okokat

  • A NAV különösen érzékeny a tartós veszteségességre, főleg ha a cégcsoport más tagjai nyereségesek.

  • Ezért részletes piacelemzést és háttérelemzést kell mellékelni, amely bemutatja a veszteség okát (pl. iparági válság, technológiaváltás, tervezett átmeneti időszak).

Működési modellváltás – új dokumentációs kötelezettségek

  • Ha a vállalkozás új működési modellt vezet be (pl. centralizálás, új feladatmegosztás), ezt a dokumentációban is rögzíteni kell.

  • A változások hatását a jövedelmezőségre, funkciókra és kockázatokra is ki kell dolgozni.


Kötelező nyilvántartási formák és határidők

  • A hazai tranzakciókat tartalmazó transzferár nyilvántartásokat (Local File) minden évben a társasági adóbevallás benyújtásáig el kell készíteni.

  • Ezen felül – nagyobb cégcsoportok esetén – kötelező a Master File és adott esetben az országonkénti jelentés (CbCR) benyújtása is.

  • Amennyiben a cégcsoport nem készíti el időben a fődokumentumot, úgy annak elkészítése a magyar tagvállalat felelőssége lesz.


Stratégiai lehetőségek: APA és MAP eljárások

  • A vállalkozások biztonságát növelheti a hatósági ármegállapítási eljárás (APA), melynek révén akár 5 évig is mentesülhetnek a nyilvántartási kötelezettségek alól.

  • Nemzetközi vitás ügyek esetén a kölcsönös egyeztetési eljárások (MAP) keretében lehet a kettős adóztatás elkerülését kérni.

TÁRCSÁZOM