Menü Bezárás

A 21. században a cégalapítás már közel sem olyan bonyolult és körülményes művelet, mint korábban.

Természetesen itt is vannak kötelező lépések és jogszabályok, amiket be kell tartani, de szerencsére készséggel állunk a rendelkezésére bármilyen kérdés kapcsán, hogy segítsünk a cége sikeres elindulásában.

Ezek mellett pedig vannak olyan kérdések, amelyek megválaszolása nélkül nem érdemes, vagy inkább nem is lehet elindulni.

A sok kérdés közül ilyen például, hogy mi legyen maga a cégnév?

Apró részletnek tűnhet, de tulajdonképpen nagyon meghatározó lépésről van szó.

A cégnév alapvető feladata, hogy megkülönböztesse a gazdálkodó szervezetünket más gazdasági társaságoktól.

Ebben a cikkben arról lesz szó, hogy hogyan válasszunk cégnevet a vállalkozásunknak, milyen jogszabályi előírásoknak kell megfelelni, illetve mik azok a gyakran elkövetett hibák, amiket érdemes elkerülni.

Milyen részekre bontható egy cégnév?

Alapvetően 3 különböző komponenst tudunk megkülönböztetni.

  • Az első maga a vezérszó: ez az a kifejezés, vagy esetenként mozaikszó, ami az első helyen áll, ez segíti leginkább a céget a beazonosításban és a megkülönböztetésben.
  • A második összetevő a tevékenységi körre utaló elem: ennek a résznek a vállalkozás által végzett tevékenységet kell tükröznie. Ilyen megjelölések lehetnek például a következők: mezőgazdasági, ipari, kereskedelmi, számítástechnikai, építőipari stb.
  • A harmadik elem pedig nem más, mint maga a cégforma megjelölése (pl. Kft., Bt., stb.).

Jogi követelmények és szabályozások

A rend fenntartása érdekében, vagyis, hogy ne legyen 100 ugyanolyan nevű vállalkozás, és hogy ne uralkodjon el a káosz, a névválasztást különböző jogszabályok határozzák meg.

A következő pár sorban szeretnék három cégjogi alapelvet tisztázni, amik szorosan kapcsolódnak a névválasztáshoz és meghatározzák annak menetét.

  • Cégkizárólagosság elve: A cégkizárólagosság elve kimondja, hogy a választott cégnév nem lehet megtévesztő, és megkülönböztető jelleggel kell bírnia, vagyis a már korábban nyilvántartásba vett cégnevekkel nem lehet összetéveszthető.  Különböznie kell az országon belül bejegyzett cégnevektől, még akkor is, ha maga a cégforma eltérő, illetve nem lehet félreérthető, különösen a cég tevékenységi körét illetően. Mindezek mellett pedig feltétlenül különböznie kell a hivatalos, és a köznyelvben használatos, közhatalmi és közigazgatási szervek elnevezésétől.
  • Cégvalódiság elve: Értelemszerűen, ennek az a lényege, hogy a választott cégnév nem kelthet a valósággal ellentétes gondolatokat. Nem lehet félrevezető, és összhangban kell lennie a cég valódi tevékenységével és működésével.
  • Cégszabatosság elve: A cégszabatosság elve a nyelvi és nyelvtani követelményeket fejezi ki a cégnévvel kapcsolatban. Lényege, hogy a vezérszón kívül minden további komponens csak és kizárólag magyarul, a magyar helyesírásnak megfelelően szerepelhet a cégnévben. Rövidítésre is csak a vezérszó és a cégforma megjelölésénél van lehetőség, de szintén csak a magyar helyesírási szabályok figyelembe vételével.

Miért olyan fontos egy jól megfogalmazott cégnév?

Most pedig, hogy megismertük az alapvető jogi előírásokat, szeretném meggyőzni Önt arról, hogy egy jó cégnév akár a bevétel növekedéséhez is hozzájárulhat.

Sokan ilyenkor azt hiszik, hogy valami nagyon kreatív és egyedi névre kell gondolni, aminek sok esetben az az eredménye, hogy túlbonyolítják (fölöslegesen).

Valóban nagyon fifikás nevek, agyafúrt logók és bonyolult megfogalmazások születnek, de ezeket közel sem olyan egyszerű megjegyezni, és közel sem olyan hasznosak, mint ahogyan azt sokan gondolják.

Egy egyszerű, rövid és letisztult név sokkal jobban megmarad az emlékezetben, ha pedig emlékeznek ránk, akkor nagyobb valószínűséggel fognak majd minket választani.

Az embereket több ezer inger éri naponta, több ezer nevet olvasnak el, éppen ezért törekedni kell arra, hogy a leghatékonyabb közlési formát válasszuk, vagyis fogalmazzunk világosan, legyünk célratörőek írásban és beszédben egyaránt.

Ezzel tudjuk elérni, hogy kitűnjünk a tömegből.

3 tényező, amire mindenképp ügyeljünk, amikor nevet választunk

1. Kerüljük a félreérthető neveket, kifejezéseket

Bizonyára mindenki tud néhány olyan idegen szót felsorolni, ami magyar áthallásban teljesen más jelentéssel bír, vagy más jelentést sugall.

Ez ugyanúgy fordítva is igaz, vagyis bőven vannak olyan magyar kifejezések, amik a külföldiek számára is furcsa, vagy érdekes szavaknak számítanak.

Ez olykor nagyon mulatságos szituációkat szülhet, de a cégnév választás esetén érdemes és ildomos ezeket elkerülni, hiszen akár a megítélésünk is múlhat rajta.

Tehát nem árt utánajárni annak, hogy a kitalált név más nyelveken mit jelenthet, főleg, ha érdekünkben áll akár nemzetközi szintre is kilépni.

2. Gondoljunk a weboldalunk domain nevére!

Manapság már egyértelmű, hogy ha egy vállalkozás nem elérhető az interneten, vagyis nincs saját weboldala, akkor olyan, mintha nem is létezne.

Éppen ezért nagyon fontos, hogy a meglévő weboldalunk domain neve kiegészítse a cégnevet, azzal összefüggésben legyen, és erősítse magát a brandet.

Könnyen előfordulhat, hogy egy jól csengő név már közel sem olyan erős webcímként, és visszautalva az előző pontunkra, teljesen más értelmet nyer.

3. Mindig hagyjunk helyet a fejlődésnek

Sokan beleesnek abba a hibába, hogy a névválasztással nagyon leszűkítik a lehetőségeiket.

Gondolok itt arra, hogy talán elsőre nagyon egyszerűnek és könnyűnek tűnik, ha a régiónkat vagy a családnevünket beleszőjük a cégnévbe, de később akár hátráltathat is bennünket.

Például, ha vállalkozásunknak a „Kovács sütödéje Tatabánya” nevet választjuk, az első körben teljesen helytálló tud lenni, de mi történik, ha esetleg terjeszkedni szeretnénk a környező városokban, esetleg megyékben?

Érdemes tehát gondolni a jövőre is, és ennek megfelelően megválasztani a nevet.

Ez a pont természetesen abban az esetben nem érvényes, ha előre tudjuk, hogy kifejezetten az adott régióban szeretnénk tevékenykedni.

 

Elakadt a névválasztással? Vannak még kérdései? Kérjen segítséget!

Néha a legegyszerűbbnek tűnő dolgok okozzák végül a legnagyobb fejtörést.

Kollégáink várják jelentkezését, hogy mindenben támogatást nyújthassanak a születendő cégével kapcsolatban!

Keressen minket bizalommal, ha kérdése lenne, vagy segítségre szorul akár a névválasztást, akár a cégalapítást illetően!

Telefonszámunk: 06 (1) 235 0566 vagy 06 (30) 386 2070

TÁRCSÁZOM