Menü Bezárás

 

Az egyszerűsített cégalapítás lehetőségének köszönhetően (ahogy a nevében is benne van) most is rendkívül gyorsan, akár pár nap alatt bejegyeztethetjük cégünket.

Miben különbözik az egyszerűsített eljárás a hagyományostól?

Ami az Ön szempontjából a legfontosabb:

  • míg korábban akár 15 munkanapig is eltarthatott a bejegyzés, addig ma már az adószám megállapítását követő nap a folyamat végére érünk;
  • a fizetendő illeték pedig nincs! 

Az egyszerűsített eljárás tehát olcsóbb és gyorsabb – de mik a hátrányok?

Mindössze annyi, hogy a cégalapítás ebben az esetben egy előre meghatározott iratminta alapján történik, amit nem lehet módosítani – éppen azért hívjuk egyszerűnek, mert minden cég, aki ezt a megoldást választja, ugyanazokat az iratokat fogja használni.

Persze korántsem biztos, hogy mindenkinek megfelelnek az iratmintában foglaltak – ebben az esetben kétféle megoldás létezik:

  • vagy maradunk a hagyományos cégalapításnál,
  • vagy így is az egyszerűsített eljárást választjuk, és utólag, a cég megalapítása után végezzük el a szükséges módosításokat.

Bármennyire is nehezebbnek hangzik, mi mindenképp a második lehetőséget javasoljuk, hiszen a módosításnak semmi akadálya nincs, és még így is sokkal gyorsabban és egyszerűbben elérjük, amit akarunk.

Nézzük most meg részletesen, milyen lépésekből áll ma a cégalapítás.

1. lépés: cégalapítás előkészítése

A cégalapítás nem ott kezdődik, hogy kitöltjük a papírokat – az csak egy későbbi lépés, előtte még sok feladatunk van.

A legfontosabb, hogy megválaszoljuk azokat a kérdéseket, amik nélkül el sem lehet indulni:

  • Ki lesz a cég ügyvezetője? És ki a tulajdonos?
  • Milyen cégformában gondolkodunk?
  • Mi lesz maga a cégnév?
  • Hol lesz a cég székhelye (esetleg akarunk-e székhelyszolgáltatást is igénybe venni)?
  • Mi a cég tevékenységi köre (TEÁOR 2025 alapján)?
  • Mekkora lesz a jegyzett tőke, és hogyan történik majd a befizetés?

Ez csak pár példa arra, hogy mennyi mindent kell átbeszélni, mielőtt még cégalapításra kerülne a sor.

Természetesen ezek megválaszolásában is segítséget nyújtanak az ügyvédek ügyfeleiknek, hogy minden tiszta lehessen a folyamat elindítása előtt – nézzük is meg most az egyik kérdést kicsit közelebbről!

Mi kell ahhoz, hogy valaki ügyvezető, vagy cégtulajdonos legyen?

Jogos a feltételezés, hogy egy cég élén nem állhat hivatalosan akárki – vannak bizonyos feltételek, amiknek egy tulajdonosnak, vagy egy ügyvezetőnek bizony meg kell felelnie.

Nem lehet ügyvezető az, akire cégjogi (cégbírósági), foglalkozási, vagy adóügyi eltiltás vonatkozik, nem rendelkezik tiszta erkölcsi bizonyítvánnyal (ezt kiváltani csak büntetett előélet esetén kell), illetve nem 18 évnél idősebb, cselekvőképes személy. Magyarán általában elmondhatjuk, hogy bármelyik nem „terhelt” felnőtt lehet cégben ügyvezető.

Tulajdonossá válni viszonylag „egyszerűbb”, legalábbis abból a szempontból, hogy itt csak a NAV által történő „eltiltás” (adóregisztrációban történő akadályoztatás) jelenthet akadályt.

 

2. lépés: konzultáció, dokumentumok kitöltése

Amennyiben nincs ügyvédje, cégünk ügyvédjei és a kapcsolódó munkatársak az alábbi metodikát követik:

Ha a fenti néhány (vagy bármilyen más) kérdés esetén segítségre van szükség, nem kell megijedni, a telefonos beszélgetés során szakértőink mindenre válaszolnak majd.

A telefonos megkeresést, bejelentkezést követően irodánk elküldi Önnek a szükséges egyetlen egyszerű adatlapot, amit aztán kitöltve kell visszaküldeni ahhoz, hogy a cégalapítási folyamat hivatalosan is el tudjon indulni.

Természetesen személyes konzultációra, tanácsadásra is sor kerülhet még a cégalapítás megindítása előtt, hogy minden kételyt tisztázni lehessen. Ezt a legtöbb esetben telefonon történik és ez mindig célravezető. 

 

3. lépés: iratok aláírása

Akár már az első kapcsolatfelvételt követő első személyes találkozás alkalmával – néhány napon belül megtörténhet a személyes találkozó, aminek során meg is történhet az iratok aláírása és helyben az ügyvédi ellenjegyzése. 

Ha minden információ és adat időben beérkezett korábban, akkor a folyamat ezen része már viszonylag egyszerű, és akár 1 órán belül a végére is lehet érni. Az első alkalom után már úgy távozhat, hogy Önnél van az aláírt és ügyvéd által ellenjegyzett okirathalmaz, céges papírok.

Amire szükség van, hogy minden tag, ügyvezető, tulajdonos hozza magával az ügyvédhez a következőket:

  • személyi igazolványát (ez helyettesíthető érvényes útlevéllel vagy jogosítvánnyal);
  • lakcímkártyáját,
  • adókártyáját.

Ha a székhelyszolgáltatás mellé választanak telephelyet, fióktelepet is, akkor szükség van az ehhez kapcsolódó hozzájáruló nyilatkozatra a tulajdonos(ok), haszonélvező(k) részéről. A nem rajtunk keresztül alakul meg a cég, akkor nyilván a székhelyet is kell igazolni az ügyvédje felé.

 

4. lépés: okiratok beadása a cégbíróságra

Ezzel már Önnek nincs gondja, ugyanis az ügyvéd, vagy jogtanácsos végzi a kitöltött dokumentumok benyújtását.

Ettől függetlenül érdemes tisztában lennie Önnek is a folyamat további menetével:

  • A cégbíróság továbbítja a szükséges adatokat a NAV-nak.
  • A NAV kiadja az adószámot és eljuttatja a cégbírósághoz.
  • A cégbíróság pedig végül bejegyzi a céget, ha annak nincsen jogi akadálya.

Mennyi ideig tart ez a folyamat?

A jelenleg hatályos törvények szerint, ha a NAV egy napon belül nem állapítja meg az adószámot, akkor a cégbíróság átmenetileg felfüggeszti a bejegyzési eljárást.

Nem kell azonban megijedni, ugyanis ettől függetlenül egy olyan szabály is érvényes, hogy 8 munkanapon belül a NAV-nak mindenképp nyilatkoznia kell az adószámról (magyarul vagy ki kell adnia, vagy el kell utasítania a kérelmet).

Az esetek nagy többségében az egy napos határidőt is sikerül betartani, és az adószám megküldését követően a cégbíróság újabb egy napon belül elvégzi a cég bejegyzését, tehát összesen 2-3 napon belül bejegyezhetik a cégét.

Ennélfogva a kérelem benyújtásától kezdve akár 1, de maximum 9 napon belül megtörténik a cég bejegyzése. Átlagosan a cég bejegyzése 2-3 napon belül meg szokott történni a beadástól számítva.

Mitől húzódhat el ez az idő?

Miért tud a NAV néha egy napon belül adószámot adni, és miért tart ez néha 8 napig?

Ez főként azon múlik, hogy a bejegyeztetni kívánt cég alapítója, ügyvezető igazgatója milyen múlttal rendelkezik, hiszen ezt ilyenkor ellenőrizni kell.

Értelemszerűen, ha valaki teljesen „tiszta lappal indul”, tehát nem volt korábban más cége, az lényegesen meggyorsítja a folyamatot, és így már akár aznap megtörténhet az adószám kiállítása, ha viszont van mit átnézni, akkor elhúzódhat az ügyintézés, és ekkor kerülhet sor a több napos várakozásra.

Amint viszont az adószámot megküldi a NAV a cégbíróságnak, a következő 24 órában már meg is történik a cég bejegyzése. 

 

5. lépés: a végzés átvétele, és egyéb feladatok

A bejegyzés megtörténtéről természetesen Ön is értesítést kap, az eljáró ügyvédtől.

Ezzel gyakorlatilag a folyamat végére ért, de nem szabad elfelejteni, hogy vannak még feladatok, amiket el kell végeznie, mielőtt még a cég valóban „életre kelhetne”.

  • 8 napon belül bankszámlát kell nyitni, illetve azon el kell helyezni a cég törzstőkéjét.
  • 5 napon belül be kell jelentkezni a Kereskedelmi és Iparkamarához, és be kell fizetni a tagdíjat, aminek jelenlegi összege (2025-ben) 5.000 forint.
  • 15 napon belül be kell jelentkezni a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (még úgy is, hogy az ügyvéd a cégbírósági beadvány mellé az adózási nyilatkozatot is csatolta korábban és kapott adószámot).
  • 15 napon belül egy formanyomtatványt be kell adni a KSH-hoz. (1032 OSAP kérdőív)

Kérjen szakértő segítséget, hogy még egyszerűbb legyen a cégalapítás!

Ahogy az látszik, a cégalapítás 2025-ben már nem egy bonyolult folyamat – ettől függetlenül azonban megéri profikra bízni!

Természetesen egyetlen cikkben nem lehetne mindent leírni, ami a cégalapítással kapcsolatos. Amennyiben kérdései merülnének fel keressen meg egy szakértő ügyvédet.

Most csak nagy vonalakban mutattuk meg a lényeget, hogy a teljes folyamatot láthassa, és érzékeltessük, mennyire pofonegyszerű az egész.

Törvényi hivatkozás: 2006. évi V. törvény a cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról

Vannak még kérdései?

Vagy esetleg már bele is kezdene a cégalapításba úgy, hogy székhelyszolgáltatást is szeretne igénybe venni?

Ha nincs ügyvédje, szívesen segítenek ügyvédeink a cégalapítás lebonyolításában.

Telefonszámunk: 06 (1) 235 0566 vagy 06 (30) 386 2070 vagy 06 (30) 468 1370

TÁRCSÁZOM