Több olyan fogalom is kering az üzleti életben, amivel vagy pontatlanul, vagy egyáltalán nem vagyunk tisztában.
Ilyen lehet például a fióktelep, a székhely, a központi ügyintézés és a telephely is.
Egy-egy ilyen téves értelmezésnek lehetnek komolyabb következményei is, így nem árt, ha ezeknek tüzetesebben utánajárunk, ahhoz, hogy magabiztosan és felelősen tudjuk őket használni.
A telephely fogalma
Egy cég számára a telephely az a terület, ahol az általa meghatározott fő tevékenységi kört gyakorolhatja.
Az alkalmazottak létszáma és a munkavégzés jellege is befolyásolja azt, hogy külön telephelyre mikor lehet szükség.
A létesítő okiratban, valamint a társasági szerződésben, a telephely vagy telephelyek pontos címét fel kell tüntetni.
A cég székhelye és a telephely nem ugyanazon a címen vannak, de az lehetséges, hogy mind a kettő egy településen legyen.
Olyan eset is előfordulhat, hogy az adott vállalkozás fenntart egy másik üzemet, gyárat vagy irodát is, de ha ez már más településen van, mint a székhely vagy a telephely, akkor ez már fióktelepnek minősül.
A fióktelep jelentése
Ahogy az előző bejegyzésben is említettük, a fióktelep annyiban más mint a telephely, hogy eltérő településen vannak, de funkciójukat tekintve megegyeznek.
Ebből következik, hogy Magyarországon, amennyiben egy külföldi székhelyű cég is képviseltetné magát, akkor nem telephelyet, hanem fióktelepet jegyeztethet csak be.
Az ilyen fióktelepek teljesen jogképesek, tehát indíthatnak pert, köthetnek szerződéseket, vállalhatnak kötelezettségeket és szerezhetnek akár vagyont is, és mindezt az adott külföldi vállalkozás kárára vagy javára.
A központi ügyintézés helyszíne
A döntéshozás és minden más, ami a cég működését érintő ügyintézésével kapcsolatos, azt a központi ügyintézés helyszínén teheti meg a vállalkozás.
Ez nem feltétlenül a székhely, hanem akár egy ettől eltérő helyszín is lehet, viszont ezt a létesítő okiratban és a cégjegyzékben is jelezni kell, hogy hivatalosan is fel legyen tüntetve.
A székhellyel kapcsolatos tudnivalók
Ha röviden össze akarjuk foglalni, akkor székhelynek nevezzük a vállalkozás hivatalos levelezési címét, tehát a bejegyzett irodát.
Ahogy a Polgári Törvénykönyvben is szerepel, a vállalkozásnak a különböző hivatalos jognyilatkozatok és okiratok fogadását kell biztosítania a székhelyen, mindemellett pedig a jogszabályban feltüntetett okiratok hozzáférhetőségét is.
Általában a székhely a központi ügyintézés helyszíne is, viszont elsődleges funkciója, hogy minden hivatalos levél ide érkezik.
A küldeményeket később itt tárolják, iktatják és őrzik, továbbá szükség esetén elérhetővé teszik.
A céget jelző cégtáblát, kötelező a székhelyként működő ingatlanra kitenni úgy, hogy közterületről is jól olvasható legyen.
Biztos segítség a cégalapításhoz
Tudjon meg többet a cégalapításról és székhelyszolgáltatásról bejegyzéseinket és cikkeinket követve!
Amennyiben további kérdése van, vagy szeretné igénybe venni a szolgáltatásainkat, vegye fel velünk a kapcsolatot még ma!